Hvorfor jeg vil ha støtte på Patreon.

Endelig har jeg fått lagt ut en kampanje på Patreon, crowdfundingsiden der kunstnere kan søke om regelmessig støtte istedenfor engangsstøtte til enkeltprosjekter. Dette er noe jeg har utsatt lenge, men første dag gikk over all forventning og jeg vil nå få 150$ i måneden!

Blant folk som lager tegneserieprosjekter, driver websider og podcaster, eller på andre måter er involvert i kreative skapelse, hører jeg ofte skepsis til å be om støtte. Kanskje de vil ha nok å vise til først. Eller kanskje de ikke liker tanken om å tigge om penger. Og har vi ikke gode nok støtteordninger i Norge allerede?

Jeg har lenge ment at crowdfunding er en av mange viktige måter kultur vil bli finansiert i fremtiden, og har støttet flere Kickstarter og Indiegogo -kampanjer enn jeg har råd til. Jeg ser heller ikke på det som å tigge, men å involvere publikum i skaperverket. Man donerer til noe man tror på, og om det lykkes har man en del æren. Man har bidratt til at det eksisterer. Man har et eierskap ulikt det man får av å kjøpe et verk etter det er skapt. Jeg vet i alle fall at jeg selv er stolt over de tingene jeg har støttet som har endt opp som gode produkter eller kunstverk.

Dessuten er det en god måte å komme nærmere i kontakt med de som liker det du gjør. Jeg håper i alle fall at de som har støttet meg vil involvere seg i aktivitetstråden på Patreon, og jeg vil poste så mye kult jeg kan der for å få det til å skje.

Det er heller ikke noe poeng i ha gjort nok før man prøver seg. Feiler man, så feiler man, og da kan man prøve igjen når man har mer å vise til. Jeg syns jeg har ganske mye å vise til. Over 1200 konsertegninger og andre tegninger i høy oppløsning, flere hundre tegneseriesider, noen greie tegnevideoer, og en håndfull triste sanger om livet som serietegner, alt gitt ut til fri bruk under Creative Commons Attribution lisenser. Det betyr at du kan bruke de som du vil, bearbeide de, kopiere de, laste de opp på Pirate Bay, eller til og med selge de, som du vil. Så lenge jeg er kreditert rettferdig. Jeg syns det burde være verdt å betale en slant for, og tydeligvis er et dusin snille folk enig. Med hardt arbeid håper jeg de blir fler.

Støtteordninger er bra. Jeg håper å kunne dra nytte av de også i framtiden. Men få er ment til å være eksklusive. De utgjør deler av finansieringen til prosjekter, ikke hele. Dermed er man nødt til å ha annen finansiering i tillegg. For tegneserier i Norge har det tradisjonelt vært lite å få av forlag, som har kommet seg unna med lovnader om fremtidig fortjeneste når serien blir en braksuksess. Det skjer sjelden. Nå mener jeg ikke dette som en kritikk mot forlagene, siden de ofte investerer mye tid, energi, kompetanse, idealisme, og penger i seriene uten å selv få noe fortjeneste selv. Men ‘lell, dette er ikke bra for skaperne.

Man kan få investeringer av private aktører, men det er vanskelig og kravene om fortjeneste er nok hardere. Men dette er helt fremmed for meg.

Så da står man igjen med andre måter å finansiere på. Crowdfunding, forhåndsalg, eller å finne alternative måter å utnytte sine unike ferdigheter, er essensielt. For meg er det salg av originaler, og å opptre som lærer eller foreleser, og alt dette er heldigvis ting jeg (tidvis) nyter. Planen min er å lene meg på tre forskjellige inntektskilder.

Den ene er crowdfunding, hvor Patreon er en og støtte til enkeltprosjekter kan komme i tillegg hvis nødvendig.

Den neste er salg av originaler, hvor jeg endelig har begynt å få litt suksess. Men jeg har lyst til å selge originaler så billig som mulig, slik at folk over hele verden kan ha råd. Og selvom min #inktober ble en braksuksess på Facebook, og jeg solgte 33 bilder innen minutter etter de ble lagt ut, så er ikke 30$ per dag, minus shipping, noe å leve på. I tillegg kom det et par tusen kroner inn gjennom andre salg, men til og med da er dette langt unna en månedslønn.

Den siste inntektskilden er salg av digitale nedlastninger og print-on-demand. Der er det jeg har kommet kortest, og inntektene er gjerne under hundre kroner i måneden. Men dette må jobbes med aktivt. Tidligere har jeg lagt ut tegneseriene mine gratis, men framover kommer jeg nok til å legge de fleste ut til salg for en billig penge, og håpe at andre sprer de gratis også. Jeg synes ikke dette er noen motsetning mot min motstand mot kopiretten og tro på å gi ut ting under åpne lisenser. Både kopirett og fri deling kommer først når verket er utgitt, og da er det greit om noen betaler 1$ for retten til å dele, bearbeide, eller selge.

I tillegg vil samarbeid, undervisning, og andre ting tidvis komme. Men det må være prosjekter jeg tenner på. Å jobbe med Vreid, Solstafir, Vinterbris, eller Oak Pantheon har vært en drøm. Jeg liker musikken, jeg respekterer de som kunstnere, og jeg har blitt tillatt en enorm grad av kunstnerisk frihet. Jeg vil fortsette å jobbe med slik sjanser. Jeg vil jobbe med ting jeg kan bli best til. Jeg kan bli den beste Vreid-covertegneren, den beste metalkonserttegneren, den beste Lovecraft-adaptøren. Jeg kan ikke bli den beste barnehagemaskottegneren, eller Høyrepolitikerkarikaturtegneren. Jeg vil ikke jobbe mer med slikt. Det dreper sjelen. Dermed er de jeg vil jobbe med, band og kunstnere, en gruppe som er like blakk som meg. Så jeg kan ikke stole på at dette skal bli en vesentlig inntektskilde.

Hvis Patreon-kampanjen min skal være nok til å bli en av disse grunninntektene, så må donasjonene opp til mellom 1000$ og 2000$. Det vil kreve sinnsykt med arbeid, men jeg håper det er mulig. Hvis de to andre inntektskildene kommer opp på et lignende nivå, så kan jeg faktisk ha en grei lønn til å brødfø familien, betale gjeld, og generelt slutte å leve fra hånd til munn.

Og da kan jeg fokusere på alt det jeg er best til. Jeg kan lage Lovecraft-adapsjonene jeg drømmer om. Jeg kan gjøre tegneprosjekter som #inktober og investere enda mer tid og glede i det. Jeg kan ha råd til å tape litt penger på å dra på konserter og festivaler for tegne bandene jeg elsker. Jeg kan gi ut enda mer til fri bruk.

Det er ikke bare for meg jeg tror crowdfunding blir viktigere framover. Det nåværende kopirettsystemet vil feile mer og mer i å gi en rettmessig fortjeneste til de som skaper. Fordelingen mellom distributører, enten de er Netflix, Spotify, eller forlag, og skapere vil bli skeivere og skeivere. Angrepene på de som deler, enten det er fans eller biblioteker, og på ytringsfrihet og privatliv, vil bli hardere og hardere. Crowdfunding vil bli mer og mer nødvendig.

Jeg tror det er mulig å få et system både tillater fri bruk og deling, og gir rettferdig fortjeneste til skapere er mulig. Men til og med da vil crowdfunding være nødvendig. Fremtidens systemer, enn hvor gode de er, kan ikke skape et marked som alene støtter alle kunstverk som fortjener å bli laget. De som har tro på produktene bli en viktigere og viktigere for å forsikre at det de liker blir skapt. Og dette er bra. Aldri har det vært en bedre måte å finansiere kunst. Ja, det kan misbrukes, men det er en grunnleggende demokratisk form for finansiering som kan la verk som ellers hadde falt mellom alle stoler bli finansiert.

Så… føkk, for en lang post. Uansett… Poenget er at jeg trenger din støtte. Og med din støtte kan jeg gjøre mer av alt det jeg liker, og du liker. Håper det er verdt det.

Så gå til min Patreonside og del eller støtt.

Comments

comments

05 November, 2014

Author: DenUngeHerrHolm

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *